[pic=659_1267540625.jpg]De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet deze week extra acties voor het dragen van de gordel. Op de eerste dag van deze week kregen 22 personen een boete voor het niet dragen van de gordel. In totaal controleerde de politieagenten 450 voertuigen. Tot en met zondag 7 maart zijn er nog acties gepland. Ze kaderen in de arrondissementele themaweek over de gordel en ook in de huidige nationale campagne ‘De gordel, altijd. Ook achterin’ van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV).[b]22 boetes op eerste dag[/b]Op de eerste dag van deze themaweek kregen 22 personen een boete voor het niet dragen van de gordel. Het ging om 18 bestuurders en vier passagiers. Ook schreven de politieagenten andere bekeuringen uit. Eén voor een kinderzitje dat niet in orde was, één voor niet-handenvrij telefoneren achter het stuur, twee voor niet-verzekerd rijden en één voor een keuring die vervallen was.[b]Ook achterin[/b]Het doel van deze campagne is van de gordeldracht een heuse reflex te maken, vooral dan achteraan in de wagen. Daarom zal de campagne de hardnekkigste gordelzondaars proberen te overtuigen dat de gordel voorin exact dezelfde werking heeft als achterin, en dat passagiers voorin precies dezelfde risico's lopen als achterin. Wie geen gordel draagt heeft vijf keer meer kans om te sterven in een verkeersongeval.[b]Nodig[/b]Uit de cijfers blijkt dat deze campagne nodig is. In ons land draagt 80 procent de gordel als bestuurder. Achterin is dit gemiddeld maar 62 procent. Onze buurlanden doen het beter. Daar draagt 95 procent van de chauffeurs en passagiers de gordel.[b]Ook bij 30 kilometer per uur[/b]“Hoewel iedereen in principe ondertussen het levensbelang van de autogordel wel heeft begrepen, is niet iedereen ervan overtuigd dat je ook bij 20 of 30 kilometer per uur levensgevaarlijk gewond kan raken als je geen gordel draagt. Vooral in de steden, waar er in het algemeen trager wordt gereden, onderschatten inzittenden van een voertuig dit risico. België heeft vooruitgang geboekt, maar we hinken wel nog altijd achterop in vergelijking met de meeste Europese landen,” klinkt het bij Touring. Zij zijn dan ook zeer opgetogen over de nieuwe campagne.